Farsi | English
 


 
   جمعه 9 فروردين 1403

کلام روز


امام صادق علیه‌السلام فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى


تبلیغات



       

نگاهی به تاریخچه تکواندو در بازی‌های آسیایی



شناسه خبر: 83019   دوشنبه 15 مرداد 1397 - 11:18

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در حالی به میزبانی "جاکارتا" اندونزی آغاز می شود که تکواندو ایران تاکنون موفق به کسب 39 مدال رنگارنگ در ادوار مختلف برگزاری این رقابت ها شده است.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون تکواندو، المپیک آسیایی 2018 در بخش تکواندو (پومسه و کیوروگی) از 28 مردادماه با حضور 294 تکواندوکار از 34 کشور در "جاکارتا" اندونزی آغاز و به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت و ایران با 16 نماینده در این رقابت‌ها به مصاف رقبایش می‌رود.

تکواندو ایران دو مرتبه در سال‌های 2010 و 2014 موفق شده بهترین نتایج و خوش رنگ ترین مدال ها را در بازیهای آسیایی به خود اختصاص داده و بالاتر از رقیب دیرینه خود بایستد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به حضور تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی و افتخاراتی که تاکنون کسب شده است.


قادری نخستین طلایی ایران در بازی‌های آسیایی

حضور تکواندو در المپیک آسیایی از سال 1986 در "سئول" کره‌جنوبی آغاز شد؛ این رقابت‌ها با حضور 60 تکواندوکار از 12 کشور پیگیری و ملی‌پوشان تکواندو ایران با ترکیب منوچهر نظری، ابراهیم قادری، علی حاجی‌پور، محمدعلی قادری و سیدحسن زاهدی در این رقابت ها شرکت کردند که در نهایت ابراهیم قادری نخستین طلایی کشورمان در بزرگترین رویداد آسیایی لقب گرفت و علی حاجی‌پور مدال نقره را کسب کرد.


هر 4 فرصت موجود تبدیل به مدال شد

دومین حضور تکواندو در بازی‌های آسیایی با یک وقفه 4 ساله صورت گرفت. این اتفاق در حالی رقم خورد که علاقه مندان این رشته منتظر رقابت هوگوپوشان در این رویداد بودند. این انتظار در سال 1994 به پایان رسید و ملی پوشان کشورمان این بار با حضور در "هیروشیما" دومین نایب قهرمانی را کسب کردند.

این رقابت‌ها با حضور 76 هوگوپوش از 21 کشور انجام شد. مدال طلا (فریبرز عسکری)، 2 نقره (ابراهیم سعادتی و فرزاد ذرخش) و برنز (مجید امین ترابی) دستاورد نمایندگان ایران بود تا از هر4 فرصتی که در اختیار داشت موفق به کسب مدال شود.


سومین حضور و 5 مدال رنگارنگ / تداوم نایب قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی

ملی‌پوشان تکواندو در سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی سال 1998 "بانکوک" تایلند نیز بعد از رقیب دیرینه خود بر سکوی دومی ایستادند و این مهم در حالی رقم خورد که در این دوره تیم کشورمان با 6 نماینده موفق به کسب یک مدال طلا (مهدی بی‌باک)، یک نقره (مجید افلاکی) و سه برنز (بیژن مقانلو، مجید امین ترابی و حسن اصلانی) شدند و هادی ساعی نیز از کسب مدال بازماند.

"بوسان" کره‌جنوبی اولین حضور بانوان در بازي‌های آسيايی

چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی کسب یک مدال طلا، یک نقره و 2 برنز برای ایران به همراه داشت و این در حالی بود که برای نخستین بار حضور بانوان ایرانی در این رقابت‌ها را شاهد بودیم.

این دوره از بازی‌ها با حضور 227 تکواندوکار از 35 کشور پیگیری شد و تیم ایران با ترکیب بهزاد خداداد، امید غلامزاده، هادی ساعی، مجید افلاکی، یوسف کرمی و هادی افشار در گروه مردان و مرضیه اسدی، طیبه فدایی‌نژاد و پروانه محمدتقی‌پور در گروه بانوان به مصاف رقبایشان رفت.

در گروه مردان 4 نماینده ایران سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را نداشتند و تنها ساعی و افلاکی از با تجربه ها به شمار می‌آمدند که ساعی موفق شد در این دوره بر سکوی قهرمانی بایستد. خداداد در نخستین حضورش به مدال نقره رسید و افلاکی نیز صاحب گردن آویز برنز شد.

بانوان ایرانی نیز در اولین حضور خود در بازی‌های آسیایی موفق به کسب تک مدال برنز توسط پروانه محمدتقی‌پور شدند؛ زهرا سروي مربی تیم 3 نفره بانوان در این رقابت‌ها بود.


"دوحه" قطر، بازگشت هر 6 تکواندوکار ایران با مدال

پانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2006 با حضور 260 هوگوپوش از 34 کشور در "دوحه" قطر برگزار شد جاییکه تیم مردان ایران با ترکیبی از جوانان در کنار باتجربه‌ها توانست با کسب 6 مدال طلا، نقره و برنز رده دوم را به نام خود ثبت نماید و در گروه بانوان نیز تعداد مدال‌ها افزایش پیدا کرد و دو مدال برنز برای آنها ثبت شد.

بهزاد خداداد، علیرضا نصرآزادانی، هادی ساعی، مهدی بی باک، یوسف کرمی و مهدی نوایی در گروه مردان و نازیلا نظامی، سارا خوش جمال فکری، زینب حیدری، مرجان تاتلاری، مهروزساعی و افسانه شیخی در بخش بانوان ترکیب ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی را تشکیل می‌داد که موفق شدند یک مدال طلا، 2 نقره و 5 برنز را برای کاروان ایران در این رقابت‌ها کسب کنند.

یوسف کرمی تنها طلایی‌ ایران لقب گرفت، مهدی بی‌باک و مهدی نوایی به مدال نقره رسیدند و بهزاد خداداد، علیرضا نصرآزادانی، هادی ساعی، مهروز ساعی و افسانه شیخی بر سکوی سومی ایستادند تا پرونده کاروان تکواندو ایران با 8 مدال بسته شود.

تکواندو ایران قهرمان بازی‌های آسیایی 2010 – گوانگجو

ملی‌پوشان تکواندو ایران پس از 5 دوره حضور موفق شدند در شانزدهمین دوره این رقابت‌ها برای نخستین باررده نخست را از آن خود کرده و در میان 227 هوگوپوش عنوان قهرمانی را کسب کنند.

این رقابت‌ها با حضور 227 هوگوپوش از 31 کشور پیگیری شد و در نهایت تیم ایران موفق شد عنوان قهرمانی را که در انحصار کره‌‌ای ها بود، با کسب 3 طلا، 2 نقره و 4 برنز به نام خود بزند.

رضا نادریان، محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبداللهی، یوسف کرمی و حسین تاجیک تیم مردان ایران را تشکیل دادند که در نهایت محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی و یوسف کرمی (برای دومین بار) موفق شدند مدال طلا کسب نمایند و راحله آسمانی و پریسا فرشیدی عنوان نایب قهرمانی المپیک آسیایی 2010 را بدست آوردند و فرزاد عبداللهی، سارا خوش جمال فکری، سمانه شش‌پری و سوسن حاجی‌پور بر سکوی سومی ایستادند.

تیم بانوان که سومین حضور خود را تجربه می‌کرد و برای نخستین بار موفق به کسب 5 مدال شد.


قهرمانی دوباره ایران با کسب 4 نشان زرین/ حسرت دوباره کره‌جنوبی برای تصاحب عنوان نخست

آخرین حضور تیم تکواندو کشورمان در بازی‌های آسیایی برمی‌گردد به 4 سال پیش و اکنون روزشماری برای این رقابت‌ها در سال 2018 آغاز شده است؛ هوگوپوشان ایرانی در سال 2014 نتیجه تاریخی را در "اینچئون" کره‌جنوبی رقم زدند و با کسب 4 مدال طلا از 6 فرصت موجود برای بار دیگر حسرت قهرمانی را بر دل کره‌ای ها گذاشتند.

در این دوره از رقابت‌ها تیم ایران با 6 نماینده حضور پیدا کرد و توانست نیمی از مدال‌های زرین را کسب نماید؛ 3 طلای دیگر به کره‌جنوبی و یک مدال نیز به هوگوپوش ازبک رسید. در بخش دختران نیز فاطمه روحانی و اکرم خدابنده مدال نقره کسب کردند و سوسن حاجی‌پور به مدال برنز رسید.

فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مسعود حجی‌زواره، مهدی خدابخشی، یوسف کرمی و سجاد مردانی ترکیب تیم تکواندو مردان و سوسن حاجی‌پور، سمانه شش‌پری، شکرانه ایزدی، فاطمه روحانی و اکرم خدابنده اعضای تیم بانوان را تشکیل داده بودند که در نهایت تکواندو توانست پرافتخارترین رشته در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 باشد و پرونده تکواندوی ایران با 4 طلا، 2نقره و یک برنز بسته شود.


28 مردادماه آغاز رقابت تکواندوکاران در بازی‌های آسیایی


هجدهمین دوره المپیک آسیایی از 28 مردادماه در دو بخش پومسه و کیوروگی آغاز می‌شود و تیم ایران با 16 نماینده در این رویداد بزرگ قاره‌ای شرکت می‌کند.

پس از پیشنهاد فدراسیون تکواندو کشورمان مبنی بر اضافه شدن پومسه به بازی‌های آسیایی و موافقت کمیته برگزاری بازی‌ها، برای نخستین بار در این مسابقات شاهد برگزاری رقابت‌های پومسه در روز نخست خواهیم بود که در بخش مردان کوروش بختیار، امیررضا مهربان و علی سهرابی نمایندگان کشورمان هستند و در بخش بانوان نیز فاطمه حسام، مرجان سلحشوری و مهسا صادقی در ترکیب تیم حضور دارند.

اما در بخش مبارزه، فرزان عاشورزاده، میرهاشم حسینی، امیرمحمد بخشی، مهدی خدابخشی و سعید رجبی ترکیب تیم ملی کشورمان را تشکیل می دهند که تنها فرزان و مهدی سابقه حضور در بازیهای آسیایی را در کارنامه خود داشته و دوره قبل موفق به کسب مدال طلایی شدند.

در گروه بانوان نیز تیمی جوان اما با انگیزه راهی "جاکارتا" اندونزی می‌شود ناهید کیانی، الهه شیدایی، پریسا جوادی، ملیکا میر حسینی و زهرا پوراسماعیل اعضای تیم هستند.

ناهید بارها در میادین بزرگ خود را ثابت کرده و با شکست حریفان نامدار توانسته بدرخشد. پریسا جوادی حالا خود را برای المپیک آسیایی آماده کرده جاییکه می‌تواند بیش از پیش توانمندی خود را به نمایش بگذارد؛ در وزن 67- کیلوگرم کیمیا علیزاده نماینده کشورمان بود که در تمرینات دچار آسیب دیدگی عضلانی شد و حضور در بازی‌های آسیایی را از دست داد و با تصمیم کادرفنی ملیکا میرحسینی که در تورنمنت‌ بین‌المللی کره‌جنوبی موفق به کسب مدال طلا شده بود، جایگزین وی شد. پوراسماعیل نماینده سنگین وزن کشورمان نیز بارها توانسته در میادین بین‌المللی خوش بدرخشد و حالا نوبت به این رویداد بزرگ قاره‌ای رسیده است.


ایران تاکنون موفق به کسب 12 مدال طلا، 11 نقره و 16 برنز شده است که اسامی مدال‌آوران تکواندو ایران در بازی‌های آسیا به شرح زیر است:

«گروه مردان»

مدال طلا: ابراهیم قادری - فریبرز عسکری - مهدی بی باک - هادی ساعی - یوسف کرمی (2 مدال) - محمد باقری معتمد - علیرضا نصر آزادانی - فرزان عاشورزاده - بهنام اسبقی - مسعود حجی زواره - مهدی خدابخشی

مدال نقره: علی حاجی‌پور - ابراهیم سعادتی - فرزاد ذرخش - مجید افلاکی - بهزاد خداداد - مهدی بی باک - مهدی نوایی

مدال برنز: مجید امین ترابی (2 مدال) - بیژن مقانلو - حسن اصلانی - مجید افلاکی - بهزاد خداداد - علیرضا نصرآزادانی – هادی ساعی - فرزاد عبدالهی


«گروه بانوان»

مدال طلا: -

مدال نقره: راحله آسمانی - پریسا فرشیدی – فاطمه روحانی – اکرم خدابنده

مدال برنز: پروانه محمد تقی پور - مهروز ساعی - افسانه شیخی - سارا خوش جمال فکری - سمانه شش پری - سوسن حاجی پور (2 مدال)



تاريخ  ارسال:دوشنبه 15 مرداد 1397 - 11:18

تعداد بازديد: 2347

کد:83019-1403




 اخبار مرتبط:





  نظر شما در رابطه با اين خبر
 نام و نام خانوادگی :
 پست الکترونيک:
 شماره تماس:

 آی پی شما:

 
 دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت فدراسیون در وب سایت منتشر خواهد شد.
 پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 


 


    امكانات


 





گفت و گو


گزارش



صفحه نخست
تاريخچه تكواندو
اعضا هيئت رئيسه
كميته هاي ستادي
هيئت هاي استاني
قوانين كيوروگي
قوانين پومسه
قوانين هانمادانگ
كيوروگي
پومسه
هانمادانگ
كل اخبار
آرشیو اخبار
اخبار استان ها
گفت و گو
گزارش
یادداشت
نشريه تكواندو
بانوان
سازمان ليگ
تیم های ملی
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
كميته آموزش
كميته داوران
كميته مربيان
كميته فرهنگي
كميته استانها
كميته روابط عمومي
كميته روابط بين الملل
كميته مسابقات
كميته آزمون
كميته توسعه همگانی
كميته قضایی
گزارش تصويري
بازيهاي المپيك
قهرماني جهان
جام جهاني
بازيهاي آسيايي
قهرماني غرب آسيا
باشگاههاي آسيا
بين المللي دهه فجر
پاراتکواندو
بازیهای آسیایی
جام باشگاه های آسیا
نظامیان جهان
مرکز جهانی تکواندو
بانک شهدای تکواندو
تالار مدال آوران
تالار افتخارات
دانشگاه علمی کاربردی
پيوندها
ارسال اخبار
پرسش و پاسخ
تماس باما
اعلام مشكلات سايت
ویدئوهای تکواندو
جستجو
آئين نامه
اطلاعیه و بخشنامه

آدرس: تهران - خيابان شريعتي - خيابان شهيد ميرزاپور (خيابان سهيل سابق) كوچه شهید طاهری - روبروي مجتمع مسكوني سبحان - فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران
شناسه پستي:
1931747674         تلفنخانه :3-22242441    
ساعات كار فدراسيون تكواندو : شنبه الي چهارشنبه : 00: 8 لغايت 16:00      پنج شنبه : تعطیل

© کليه حقوق خبری و تصويری اين سايت متعلق به فدراسيون تكواندو جمهوري اسلامي ايران می باشد. استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است.

  
 Free Page Rank Tool